Jak Zadbać O Balans Prawej I Lewej Dłoni?

Miałem kiedyś postawiony cel, aby nauczyć się „jedynek” i „dwójek” w tempie 90BPM. Nie było to łatwe, ponieważ nauczyciel wymagał ode mnie trzydziestek-dwójek dokładnie w tym tempie. W doświadczeniu z moimi uczniami także widzę, że czasami zatrzymujemy się przy około 70-75BPM i chwilę to trwa, zanim przejdziemy dalej. Czy musimy „wyciskać” te ćwiczenia, żeby osiągnąć zamierzony rezultat? Niekoniecznie. W tym wpisie pokażę Ci kilka przykładowych ćwiczeń pośrednich, aby zadbać o balans dłoni w drodze do nauczenia danego rudymentu w odpowiedniej prędkości.

Co chcesz osiągnąć?

Na początek ustalmy sobie, co konkretnie masz do zrobienia. Załóżmy, że będą to klasyczne jedynki w sekwencji:

-ćwierćnuty
-ósemki
-szesnastki
-trzydziestki-dwójki

Wszystko we wspomnianym tempie 90BPM. Zaczynamy na spokojnie od tempa 50-60BPM, zależnie w jakim tempie czujesz się dobrze. Stopniowo podnosimy tempo o np. 5BPM. Docieramy do przykładowego tempa 75BPM i po prostu dalej nie idzie. Ściana. Wpadamy na pomysł, że po prostu trzeba cisnąć dalej i w końcu wyjdzie.

A może by po prostu inaczej podejść do tematu? Może dobrze by było zrobić jakieś ćwiczenia „pośrednie”? W końcu wykonanie 32 uderzeń w 4 klikach metronomu na początku wcale nie musi być takie łatwe.

Co to za ćwiczenia i jak nimi pracować, aby ten upragniony balans dłoni był zauważalny?

1. Wprawka 4/2

Na początek bardzo proste ćwiczenie. 4 ósemki na 2 ćwierćnuty. Ustaw swój metronom na 60BPM i zacznij liczyć do czterech do tempa metronomu. Pomiędzy wstaw „i”. Zapis powyżej mówi, że uderzenia będziesz wykonywać na „1 i 2 i 3 … 4 …” zaczynając raz z prawej ręki, raz z lewej. Stopniowo zwiększaj tempo, jednak nie spiesz się. Dokładność jest tu najważniejsza.

Gdy dojdziesz do 100-110BPM, proponuję wrócić do pułapu 60BPM, ósemki zamienić na szesnastki, a ćwierćnuty na ósemki. Będziesz zwyczajnie grać 2x szybciej. Znów stopniowo zacznij iść w szybsze tempa, zwracając uwagę na dokładność obu dłoni.

2. Wprawka 6/3

Zmieniamy liczenie do 4 na liczenie do 3. Ćwiczenie jest bardzo zbliżone do poprzedniego. Zacznij od samego wyliczenia „Raz I Dwa I Trzy I Raz … Dwa … Trzy … „. Stopniowo przechodź w kolejne tempa, a następnie ponownie wróć do tempa wyjściowego 60BPM i zamień ósemki na szesnastki, a ćwierćnuty na ósemki.

Ważne, żebyś to ćwiczenie poczuł. Jak to zrobić najłatwiej. Wyobraź sobie, że… tańczysz walczyka 🙂

3. Wprawka 8/4

Gramy coraz gęściej, ale schemat jest wciąż taki sam. Policz do metronomu „Raz I Dwa I Trzy I Cztery I Raz … Dwa … Trzy … Cztery …”. Proces ćwiczenia jest dokładnie ten sam. Stopniowo przyspieszamy, następnie wracamy do tempa wyjściowego 60BPM i ponownie zmieniamy ósemki na szesnastki, a ćwierćnuty na ósemki.

4. Akcent co 4 uderzenia

Symbol „>” nad nutą oznacza akcent czyli wyraźnie mocniejsze uderzenie. Ucząc się akcentów, warto zwrócić uwagę na wydobycie maksymalnej różnicy pomiędzy akcentem, a nie-akcentem. Ustaw swoje wyjściowe tempo np. 60BPM, zacznij liczyć do czterech, a następnie zagraj powyższe ćwiczenie ósemkowo (2 uderzenia per klik). Pracuj nad tym, aby różnica pomiędzy Twoją słabszą, a silniejszą ręką była niewyczuwalna.

5. Akcent co 3 uderzenia

„3” pod nutami oznacza nic innego jak triolę. Dlatego przechodzimy z liczenia do „4” na liczenie do „3”. To ćwiczenie ma bardzo praktyczne zastosowanie w rytmach granych na 3 np. w bluesie. Możesz je zastosować na hihacie, dzięki czemu rytm będzie bardziej dynamiczny i będzie bardziej płynął – tak jak w tym rytmie.

Na początku wybij go jednak na padzie lub werblu. Przejdź przez poszczególnie prędkości, zwracając uwagę na dokładność obu dłoni.

6. Akcent co 2 uderzenia

Ten rudyment to klasyk. O niego opiera się większość rytmów granych na 4. Oto jeden z wielu, bardzo wielu przykładów, gdzie tego typu rudyment grany jest na hihacie. Ustaw wyjściowe tempo np. 60BPM. Zacznij grać ósemkowo i stopniowo zwiększaj tempo.

7. Wprawka GŁOŚNO/CICHO

Ostatnie 2 ćwiczenia są poświęcone dwójkom. Grając dwójki, często wychodzi nam nieświadomy akcent na pierwszą nutę. Pamiętasz co mówiłem o początkowym stadium ćwiczenia akcentów? W tym ćwiczeniu zadbaj o maksymalną różnicę pomiędzy akcentem, a nie-akcentem.

8. Wprawka CICHO/GŁOŚNO

I ostatnie ćwiczenie – nieco trudniejsze. Dlaczego trudniejsze? Dlatego, że akcent jest ustawiony na „i”. Mistrzem tej wprawki jest Thomas Lang, który świetnie pokazał to w tym wideo. Oczywiście Thomas jest perkusyjnym kocurem i na pewno nie spinałbym się przesadnie (zwłaszcza na początku), żeby opanować to na jego poziomie.

Niemniej zagrywka ta również ma dość szerokie zastosowanie, dlatego warto ją szlifować.

Podsumowując…

Każde ćwiczenie, które wykonujesz ma pewien mały element, który trzeba przepracować. Szukaj ćwiczeń, które wesprą to, nad czym pracujesz – które są swego rodzaju pomostem pomiędzy Twoimi aktualnymi umiejętnościami, a tym, nad czym pracujesz.

Zadbaj o balans dłoni, aby lewa ręka nie odstawała za bardzo od prawej – i na odwrót, jeśli jesteś leworęczny.

Powyższe ćwiczenia są fragmentem Szkoły Gry Na Werblu – kompleksowym elektronicznym podręcznikiem stworzonym z myślą zarówno o praworęcznych jak i leworęcznych perkusistach, który przeprowadzi Cię przez konkretne techniki werblowe wykorzystywane w codziennej grze na perkusji. Jeśli chcesz podnieść poziom swoich umiejętności technicznych, koniecznie zajrzyj do tej pozycji!

Powodzenia w ćwiczeniach!

Marcin Dubowski


Podobał Ci się ten wpis? Zapisz się na listę czytelników i  Odbierz Specjalny BONUS!