Dziś internet pełny jest technicznych wymiataczy. Robią oni przeogromne wrażenie. Czasem ich popisy są bardziej muzyczne – inne mniej. Jednak jedna rzecz jest niezmienna. Dobra technika daje Ci luz i swobodę podczas gry na perkusji.
Po prostu masz pewność, że wyjdziesz obronną ręką z każdej… no dobra… nie z każdej – ale z ogromnej ilości muzycznych sytuacji. A w tym pomogą Ci 2 ćwiczenia na werbel, które warto mieć w małym palcu – zanim na dobre dosiądziesz się do perkusji.
Podcast: Otwórz w nowej karcie
Dostępne na: Spotify | YouTube | RSS
Pojawia się tylko jedno pytanie. Kiedy technika przestaje być kiepska, a zaczyna być przyzwoita? Kiedy przestaje być przyzwoita, a zaczyna być znakomita? To trudne pytanie. Jednak odpowiedź na nie da Ci pewien drogowskaz – kierunek, do którego warto dążyć. Po tym wpisie nie zostanie cień wątpliwości, nad czym powinieneś/powinnaś teraz przysiąść.
Od razu dodam, że mnie uczono dokładnie w ten sam sposób – i zadziałało to mega fajnie.
A więc bierzmy się do dzieła!
Ćwiczenia na werbel 1/2: Jedynki
Jedynki, czyli pojedyncze uderzenia. No i możesz teraz powiedzieć „Mam opanowane jedynki”. Jednak w trakcie nauczania byłem świadkiem różnych ciekawych sytuacji:
-OK. To zagraj trzydziestki-dwójki w tempie 90BPM.
…teraz mój drogi perkusyjny adept bierze się do dzieła. Ćwierćnuty, ósemki, szesnastki… po czym czerwieni się jak cegła w kawałku pewnego kultowego polskiego zespołu. Jego ręce są napięte jak plandeka na „Żuku”.
Czy coś źle zrobił? Absolutnie nie. Po prostu nie sprecyzował, co to znaczy umieć jedynki.
Dlatego powiem Ci, jak ja definiuje umiejętność grania jedynkami.
Jest to umiejętność gry:
• ćwierćnutami
• ósemkami
• szesnastkami
• trzydziestko-dwójkami
…w tempie 90BPM.
Wiem, że niektórzy nawet wymagają od swoich uczniów 100BPM – jednak 90-tka wydaje mi się optymalna. Aby takie tempa osiągnąć, warto umieć grać:
• z nadgarstków (poniżej ok. 75BPM)
• z palców (powyżej ok. 75BPM)
Po prostu w pewnym momencie nadgarstki już nie wyrabiają i nie ma sensu się z nimi siłować. Wtedy włącz tryb „palce” i leć z tematem dalej. Dlatego dobra technika w temacie jedynek to sprawne przechodzenie z trybu „nadgarstki” na tryb „palce” – na tym polega polegają z grubsza ćwiczenia na werbel.
Co więcej – warto przyłożyć uwagę do dynamiki. Co to znaczy?
Chodzi o akcenty. Żeby umieć akcenty, należy opanować granie ciche i głośne.
Wtedy śmiało możemy przechodzić do takich sekwencji:
Akcenty zaznaczyłem podkreśleniem.
P L P L
P L P L
P L P L
P L P L
oraz:
P L P L
P L P L
P L P L
P L P L
W tym przypadku celem niech będą:
• szesnastki w 120BPM (łatwiej)
• trzydziestki-dwójki w 60BPM (trudniej)
W momencie, gdy umiesz te dwie rzeczy (i robisz je z luzem i swobodą), Twoja technika zaczyna być naprawdę przyzwoita.
Ćwiczenia na werbel 2/2: Dwójki
Dwójki są dość ciekawym zagadnieniem. Tak jak jedynki trzeba w pewien sposób wytrenować – tak dwójki bardziej trzeba zrozumieć. Musisz oswoić prawa fizyki, że tak to ładnie ujmę. A może prościej – oswoić odbicie pałki. Tutaj współpraca nadgarstków i palców jest jeszcze bardziej widoczna.
To pierwsze uderzenie jest nadgarstka. Natomiast przy pewnym tempie nadgarstek nie wyrobi się z drugim uderzeniem i należy użyć palców.
Na swoim kanale YouTube zamieściłem również Trening Perkusyjny na dwójki – możesz z niego skorzystać.
Jednak nas interesuje – co to znaczy umieć dwójki?
Moja definicja „umienia” dwójek to, tak jak przy jedynkach, 90BPM:
• ćwierćnuty
• ósemki
• szesnastki
• trzydziestki-dwójki
Jednak warto zaznaczyć tutaj jedną rzecz.
Kiedy NIE zabierać się do dwójek?
Na pewno nie od razu przy pierwszych lekcjach. Już i tak dużo skupienia przykładasz do jakotakiego uderzania w ramach jedynek. Gdy masz obcykane jedynki chociaż w 75BPM – znaczy to, że masz już jakieś podstawy. Wtedy warto zacząć dwójki.
Kiedy uznać, że masz dobrą technikę przy dwójkach?
Nagraj się (sam dźwięk). Graj naprzemiennie jedynki i dwójki.
Gdy nie będziesz w stanie ich odróżnić, voilà!
I teraz ponownie wróćmy do dynamiki. Jakie ćwiczenia warto robić?
P P L L
P P L L
P L L P
L P P L
Te 4 kombinacje dadzą Ci fajną koordynację, którą możesz później ciekawie przełożyć na zestaw perkusyjny.
A więc ponownie sprecyzujmy tempo do osiągnięcia.
Moim zdaniem optymalne są szesnastki w tempie 120BPM.
Co Jeśli Nie Umiem Takich Rzeczy?
W sumie nic takiego – po prostu możesz się ich nauczyć. Możesz to zrobić samemu:
• przeglądnąć setki filmików różnych perkusyjnych twórców,
• wybrać te najbardziej wartościowe,
• trenować razem z nimi
Problem polega na tym, że każdy uczy w nieco inny sposób. To też nic dziwnego. Każdy ma nieco inne doświadczenia i opowiada, o tym co sprawdza się mu indywidualnie.
W ramach lekcji z moimi uczniami przechodzimy dokładnie przez te tematy – jedynki, dwójki i inne praktyczne ćwiczenia. Dzięki temu zaczynają wykorzystywać oni technikę jako swój arsenał.
Przykładem niech będzie Marcin, z którym nagraliśmy niedawno Drum Cover jednego z jego ulubionych utworów kultowego zespołu Scorpions.
Jednak ja jestem z Trójmiasta – a Ty prawdopodobnie nie. Jest 98% szans, że nie – aż sprawdziłem w Google’u 🙂
Dlatego ważna informacja dla Ciebie!
Stworzyłem pewien materiał w pełni online – sprawdzi się świetnie, jeśli chcesz zbudować u siebie solidną technikę do gry na perkusji. Co najlepsze – obejmuje to również sprawdzanie Twoich postępów.
Żadnego podejścia: „Masz filmiki i róbta…”! Chcę, żebyś miał/a pewność, że idziesz w dobrym kierunku. Możesz zapisać się na listę oczekujących i Odebrać Zupełnie Za FREE Materiał wprowadzający. Już z niego wyniesiesz całkiem sporo.
…bo jak się pewnie domyślasz – te 2 ćwiczenia na werbel to zaledwie wierzchołek góry lodowej.
POBIERZ:
10 Perkusyjnych Umiejętności Technicznych –
i jak je rozwijać?
Zawiera:
• kolejne ćwiczenia na werbel
• ćwiczenia wspierające
• konkretne zadania do poszczególnych ćwiczeń